Door Olaf Ganzevles

Signe, Victorine en ik (Olaf) hebben het Europees Kampioenschap gevaren. Verder in het Nederlandse team zaten 11 andere (14 in totaal). Over het hele evenement waren er ongeveer 260 zeilers. Ik heb mij als 2e geselecteerd in Nederland voor het EK. Ik ga vertellen hoe dat allemaal ging!
Afbeelding1
Het EK in 2018 mocht Nederland organiseren. Dat was in Scheveningen. Dat deden ze zodat het tegelijk was met de Volvo Ocean Race. Voor het EK op zaterdag hadden we 2 dagen voor het meten en trainen. Het meten ging bij ons niet heel voorspoedig. Niet iedereen had alle spullen voor elkaar. Eigenlijk zouden we nog gaan trainen, maar er stond super veel wind, dus we mochten van de havenmeester niet naar buiten. Behalve op zaterdag. Toen zijn we een lange dag op het water geweest. Matías Capizzano heeft veel supergave foto’s gemaakt.
Afbeelding2
Afbeelding3
Afbeelding4
Ik had natuurlijk ook doelen gesteld. Mijn eerste doel was om in de Gold fleet te komen. Toen dat gelukt was waren mijn doelen om in de top 40 van Europa te komen. Dat is precies gelukt, ik ben namelijk 40e geworden! Ik wilde ook heel veel leren om op stroom te varen en met veel wind op zee te varen. Een ander doel was om veel plezier te maken en nieuwe buitenlandse kinderen te leren kennen. Dat is ook gelukt.

Ik heb geleerd om op stroom te varen met veel wind en met weinig wind. Ook heb ik veel geleerd om met de super hoge golven te varen met weinig wind. Dat vond ik eerst nog wel heel moeilijk!

Op zondag was de finish van de Volvo Ocean Race. Echt super gaaf! We hebben DongFeng zien winnen, Mapfre 2e zien worden en Brunel die als 3e finishte! We zijn met zijn alle bij het Volvo Ocean dorp wezen kijken, veel leuke spelletjes gedaan en veel plezier gemaakt.
Afbeelding5
Afbeelding6
Van maandag tot en met vrijdag waren ‘race days’. We hebben veel races gevaren. Helaas ging dat door de stroming soms wat moeilijk. Maandag waren we tot 19:00 op het water. Andere dagen waren we juist weer vroeg van het water. Het waren wisselvallige dagen.
Afbeelding7
Vrijdag was de laatste ‘race day’ en ook de prijsuitreiking. Alex Demurtas, een Italiaan heeft het jongens-EK gewonnen. En een Spanjaard was 2e geworden. Ik (Olaf) ben 48e in de gold geworden (overall) en 40e in de gold (alleen Europeanen). Ook heb ik op woensdag een 1tje gevaren! Ik heb gemerkt dat iedereen die daar voorin vaart super fanatiek en goed is. Het was lastig om mijn 1e plek te behouden! Bij de meisjes was Victoria Charata Mackinnon (ARG) de beste. Signe is 20e van de meisjes in de silver fleet. Victorine is 21e van de meisjes in de silver fleet geworden.

De sfeer in het team was heel erg leuk en gezellig. We hadden veel lol met elkaar en we deden heel veel dingen samen na het zeilen. We gingen samen eten bij de grote witte tent. Voor het EK heb ik Annemiek Bes (crew van Scallywag) gemaild of ik langs mocht komen op Scallywag. Dat vond ze superleuk! Ze zei toen dat ik mijn hele team mee mocht nemen. We waren toen met zijn allen op Scallywag geweest. Daarnaast had 1 van de moeders ook nog geregeld dat we een rondleiding op Brunel kregen (dat kan je hierboven zien!!)

Het EK teamzeilen in Lago di Ledro

Daarnaast heb ik mij samen met Signe (ook uit ‘t FamedCoach4SailingTeam) en Annemijn en Hidde gekwalificeerd voor het EK Teamzeilen in Lago di Ledro (bij Riva in Italië). We hadden Shannen als coach. Signe en Hidde waren al in Garda geweest voor de Ora cup, maar Annemijn en ik nog niet. Ik was samen met Shannen en Annemijn naar Verona gevlogen. Mijn ouders en Annemijns ouders waren niet mee. Toen we waren aangekomen en de auto hadden, zijn we naar Garda gereden en hebben we bij Hidde gelogeerd. De volgende dag zijn we naar Ledro gegaan. Toen waren we al met zijn 5en!
Afbeelding8
Zoals ik al zei was het EK Teamzeilen in Lago di Ledro in Italië. Dat licht ongeveer 20 kilometer bij het Gardameer vandaag. Netzoals Garda is dat een bergmeer.

We hadden een erg leuk team, maar we varen nog niet zo lang samen. We hadden geen erg hoge verwachtingen. In totaal deden er 16 teams uit 16 verschillende landen mee. Ons doel was om bij de top 12 te komen. Dat is ruim gelukt! We zijn 8e geworden! Daar waren we natuurlijk heel erg trots op!
Afbeelding9
We hebben heel veel ervaring opgedaan over het teamzeilen. We hebben alle 4 weer veel goede nieuwe dingen geleerd die we ook kunnen toepassen in ‘normaal’ zeilen.

Al met al was dit ook een prachtig evenement waar we veel van hebben geleerd. Hoewel beide EK’s niet met het FamedCoach4SailingTeam waren is dat toch een heel goede start geweest om op deze EK’s terecht te komen en er goede resultaten te halen.

Dank je wel, Han en Famed!